Skip links

Global Talk geeft nieuwkomers een plek in de werkende maatschappij

Als je Global Talk belt voor een tolk, kan het zomaar zijn dat je te woord wordt gestaan door een ‘nieuwkomer’: een statushouder die dankzij een intensief traject van FutureWork wordt klaargestoomd voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Bedrijven en werkgevers vinden het vaak spannend om mensen met een migratieachtergrond aan te nemen, terwijl dit in praktijk vaak erg gemotiveerde en hardwerkende krachten zijn. Consultant Frank Kleinhout en business manager Martin Geertsma van FutureWork leggen uit waarom bedrijven een voorbeeld moeten nemen aan Global Talk en hoe deze nieuwkomers een goede invulling zijn voor de gaten in het huidige werkveld.

De taal en cultuur barrière wegnemen

Frank vertelt: “In Nederland staan momenteel veel vacatures open. Vaak worden er mensen uit het buitenland gehaald om deze in te vullen, terwijl er veel nieuw (en oud) komers zijn die graag willen werken. Alleen is de nog gebrekkige kennis van de Nederlandse taal en cultuur vaak een barrière voor werkgevers. Bij FutureWork hebben wij een aanpak waarbij we werkgevers hiermee helpen en de zorgen wegnemen. Onze nieuwkomers – statushouders vind ik een negatief woord – zijn klaar met hun inburgering.” Martin: “Werkgevers komen bij ons met een openstaande vacature. Wij kijken dan samen met Werkplein Twente en de gemeente naar een geschikte kandidaat die in het profiel past. De gemeentes Enschede en Hengelo hebben ons hierin al vaker goed geholpen.” Frank: “Wij zorgen voor de juiste begeleiding voor zowel de werkgever als de nieuwkomer. Dit doen we met behulp van onze FutureWorkspecialisten. Deze specialisten zijn professioneel tolk en ervaringsdeskundige. Daarnaast krijgt de nieuwkomer wekelijks drie uur taaltraining om de taal te verbeteren en persoonlijke begeleiding om alle werkprocessen te begrijpen. Via onze unieke app staat hij of zij altijd met ons in contact. Wij geven ze dat laatste zetje, wat vaak een opzetje is naar meer.”

Steeds breder inzetbaar

Frank: “Bij Global Talk dachten ze: we hebben een dochterbedrijf dat iets heel moois realiseert. Waarom doen we dit zelf niet?” Hierop besloot Global Talk op zoek te gaan naar nieuwkomers voor de customerserviceafdeling die de klanten te woord staan die bellen voor een tolk. Veelal zijn die klanten politie, gemeentes of bijvoorbeeld ziekenhuizen. Martin: “In eerste instantie namen ze alleen de telefoon op voor een selecte groep klanten, maar nu worden ze ook op de planning en voor alle klanten ingezet binnen Global Talk. De taaltraining voor de medewerkers passen we hier ook op aan. We oefenen bijvoorbeeld meer met het alfabet zodat ze bij Global Talk klanten met een lastige naam kunnen vragen om hun naam te spellen.”

Een hele mooie kans

Een van de nieuwkomers die zich inmiddels customerservicespecialist mag noemen bij Global Talk is Lidia Daoud. “Ik zocht vorig jaar een baan. Via Werkplein Twente en mijn werkcoach bij de gemeente kreeg ik de kans om bij Global Talk te werken. Na drie maanden training mocht ik een contract tekenen. Deze baan past heel goed bij mijn karakter. In Syrië was ik leraar en dat sociale vond ik heel erg leuk. Ook de collega’s bij Global Talk zijn heel erg leuk, ze helpen me als dat nodig is. Dankzij het werk blijf ik mij verder ontwikkelen.”

X