Hank Halsema: “Sociaal ondernemen? Gewoon bij Albert Heijn”

We doen er dagelijks onze boodschappen, zien tv-commercials voorbijkomen en ontvangen reclamefolders; Albert Heijn is één van Nederlands bekendste supermarkten. Maar wat er achter de schermen gebeurt, weten weinig mensen. Zo is sociaal ondernemen bijvoorbeeld al bijna tien jaar de normaalste zaak van de wereld voor de supermarktketen. Ook dat is: ‘gewoon bij Albert Heijn’.

Een aantal jaar geleden heeft Albert Heijn er bewust voor gekozen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Hank Halsema – Regiolead Jobcoach Wajong Ahold- licht toe: “Het viel ons op dat er vaak wordt gekeken naar wat iemand níet kan. Wij proberen juist te kijken naar wat iemand wél kan en leuk vindt om te doen. We zoeken voor iedere medewerker passend werk. Het gevolg? Zeer klantvriendelijke en enthousiaste medewerkers”.

Snel schakelen
Inmiddels zijn er landelijk circa 1500 participanten¹ bij Albert Heijn in dienst. Door het grote succes, sluiten steeds meer vestigingen aan. “In Twente werken we samen met onder andere Werkplein Twente. Omdat we in veel gemeenten actief zijn, hebben we met veel partijen te maken. Daardoor is het soms even puzzelen en zoeken naar hoe we de samenwerking het beste kunnen stroomlijnen. Werkplein Twente ondersteunt ons hierin. We hebben nauw contact en kunnen daardoor snel schakelen.”

Leuk werk!
“Samen met Werkplein Twente kijken we naar de mogelijkheden en kansen om medewerkers te laten zien hoe leuk het is om bij Albert Heijn te werken. Begin februari organiseerde Werkplein Twente een Meet & Greet tussen werkgevers en participanten. Ik heb daar een presentatie gegeven aan ongeveer twintig participanten. Hoe ziet werken bij Albert Heijn eruit, wat doet een kassière en hoe begeleiden we onze participanten?” De Meet & Greet leverde mooie gevolgen op. Inmiddels zijn er circa 15 participanten als gevolg van deze bijeenkomst bij Albert Heijn werkzaam.

Zij zijn Albert Heijn
“Wij zoeken naar passend werk zodat we een duurzame samenwerking met onze participanten kunnen aangaan. Dankzij de begeleiding van buddy’s op de werkvloer, ontstaat er een hechte band in het team. Het is geweldig om te zien dat alle participanten enthousiaste en zeer loyale werknemers zijn. Trots op het feit dat ze ook een blauw bloesje dragen, op de werkvloer klanten mogen helpen en onderdeel zijn van het team. Zij zijn Albert Heijn!”

¹Participanten zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt oftewel Doorzetters.