Iedereen een kans geven ongeacht de leeftijd; daar plukt Axent Groen de vruchten van

Axent Groen is een regionaal hoveniersbedrijf waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Enschede. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vinden hier via Werkplein Twente hun plek om zich te blijven ontwikkelen. “Wij gunnen iedereen een kans, ongeacht hun leeftijd of afstand tot de arbeidsmarkt. Onze medewerkers zijn erg gemotiveerd en halen het beste uit zichzelf; dat is prachtig om te zien”, vertelt Bibian Oude Egberink, HR adviseur bij Axent Groen.

Extra motivatie bij 50-plussers
Bij Axent Groen werken in totaal bijna 300 mensen, waarvan zo’n 70% mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Bij ons zie je een mooie balans tussen jong en oud. Daarmee behouden we diversiteit. Het werk dat wij verrichten is misschien fysiek zwaar, maar dat wil niet zeggen dat het ongeschikt is voor 50-plussers. We merken juist dat deze medewerkers extra gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan én over meer werkervaring beschikken”, aldus Bibian.

Juiste mensen op de juiste plek
De samenwerking met Werkplein Twente is voor Axent Groen van grote waarde. “Onze contactpersoon kent onze organisatie en weet daardoor precies wat we verwachten van nieuwe medewerkers. Als wij medewerkers zoeken, kloppen we bij Werkplein Twente aan. Zij vinden meestal de juiste medewerkers, niet altijd met een groene achtergrond, maar wel met de juiste motivatie en doorzettingsvermogen om het ‘groenvak’ te leren. Door deze samenwerking zetten we de juiste mensen op de juiste plek binnen ons bedrijf.”

Werken met perspectief
Sociaal ondernemen zit in het bloed van Axent Groen. Bibian licht tevreden toe: “Iedereen deugt en iedereen verdient een kans om te laten zien wat hij kan. We zijn dan ook heel bewust met Werkplein Twente deze weg ingeslagen. Werken in het groen geeft ruimte en rust; dat is precies wat deze medewerkers nodig hebben. We bieden de werkzaamheden gestructureerd aan om duidelijkheid te geven. Daarnaast bieden we onze medewerkers een opleiding in het groen aan. Daar plukken zowel wij als de medewerkers de vruchten van. Medewerkers waarvan we vooraf lichte twijfels hadden, zien we opbloeien en het allerbeste uit zichzelf halen. Dat geeft zowel de werknemers als onszelf een enorme voldoening.”

Digitale hulp
Axent Groen heeft steeds vaker te maken met mensen die in problemen komen door loonbeslag of deurwaarders. “We merken dat medewerkers met een uitkering moeite hebben met bijvoorbeeld hun DigiD die ze nodig hebben om hun wijzigingen aan het UWV door te geven. Wij helpen ze hierbij zodat we eventuele problemen met deurwaarders voorkomen. Omdat we met veel seizoenskrachten werken, helpen we onze medewerkers ook bij de uitdiensttreding met het digitaal doorgeven van hun wijzigingen, zodat ze de juiste uitkering ontvangen. We zijn ontzettend tevreden met onze medewerkers, ze hierbij helpen doen we dan ook graag.”